Re: data fází Měsíce

Zabývám se tvorbou kalendářů a chci se zeptat jaká je pravidelnost střídání lunárních fází (úplněk, čtvrtě, nov), jelikož mezi výrobci kalendářů lze zpozorovat určité odchylky. Dále bych rád zjisti kde se dají tyto data vyhledat.

Vážený pane,

odchylky vznikají, padne-li daná fáze na dobu kolem půlnoci. Já proto radši v kalendářích vyznačoval fázi ne jako vlastnost dne (data), ale jakoby ve spojité škále. Když to bylo zhruba o půlnoci, tak tedy zrovna v místě, kde se datum láme, čili ,,na čáře``. Ať si to každý zařadí do dne, kdy se mu to hodí.

To je tak v pořádku tím spíš, že za okamžik, kdy daná fáze nastává, lze považovat leccos. Samozřejmě platí, že v první a poslední čtvrti je Měsíc tak nějak ,,o pravý úhel od Slunce" a že v novu a úplňku je co nejblíž resp. co nejdál úhlově od Slunce. Lze to ale vztahovat k viditelným polohám obou těles, ke skutečným úhlovým vzdálenostem, k ekliptikální délce, k polohám neovlivněným refrakcí, neovlivněným paralaxou, nebo k terminátoru (slunce by svítilo právě na polovinu přivrácené strany, kdyby byla hladká). U těch viditelných poloh (za jasného nebe) záleží na tom, kde člověk na Zemi je.

Já mám na síti program na výpočet osvětlenosti Měsícem, to je vlastně obecný program na efemeridy planet, jen s php obálkou nachystanou na takový úkol. Jde o
 http://amper.ped.muni.cz/jenik/astro/lun_illum.cz.php
(ev jeho anglickou podobu bez cz). Jeho základem je program planet, zmíněný dole na stránce. Mám asi na webu i jeho *.exe, měl by jít používat i lokálně, když si jej stáhnete.

Jinak než online mám program moon (zdrojový tvar i přeložené jsou tamtéž, co pro program planet), s tím jsem počítal jsem s ním plno kalendářů, tj. okamžiků fází. Parametr m mu říká, že má počítat právě jen hlavní fáze.

Programy počítají natvrdo s jedním časem (dle začátku výpočtu defaultně buď SEČ nebo SELČ), lépe je tedy počítat kalendáře vždy jen na půl roku, v tom čase zrovna platném.

Cizí programy k takovým účelům neznám, musel bych je hledat stejně jako Vy. Stejně jako předem spočtené tabulky.

Jinak jsem se díval, jestli jsem už k fázím něco nenapsal, asi moc ne, jen didakticky

   Linkname: [Astro] Re: měsíc a slunce

(jiné dopisy, tu a tam i k Měsíci, viz např.

s pozdravem
 Jan Hollan, pracovník Hvězdárny v Brně