jaka svetla?

Pane inženýre,

desítky, ba stovky výrobců mají v nabídce světla, která nesvítí nikam
vodorovně a nahoru, a dokáží světlo slušně rozdělit šikmo dolů. Přijde na
to, jaká přesně je konfigurace sloupů a terénu, který má být osvětlen. Ta
je většinou ulici od ulice, ba někde i stožár od stožáru, poněkud jiná, a
může jí nejlépe vyhovovat jiné řešení.

> Obracím se
> na Vás s prosbou o radu a doporučení, sháním kontakty na dostupné výrobce či
> dodavatele veřejného osvětlení, kteří by byli schopni pro naše město dodat
> osvětlovací tělesa vyhovující požadavku na energetické úspory a současně
> neosvětlující noční oblohu. Pokoušel jsem se na internetu najít vhodné
> osvětlovací systémy, ale bohužel je to jako hledat jehlu v kupce sena.

Já pro hledání optima vyvinul programový systém, zmiňuji jej v odstavci
,,Vývoj a aplikace softwaru`` ve zprávě
 http://amper.ped.muni.cz/light/texty_html/za2007cz.html
 http://amper.ped.muni.cz/light/texty_pdf/za2007cz.pdf

Tam je zmíněno řešení pro obec Ostopovice, mezitím tam již některé z těch
světel, co mi vyšla pro takovou konfiguraci jako nejlepší, nainstalovali,
a občané teď starostce Zuzaně Benešové říkají, že chtějí před svými domy
také taková, co svítí na cestu a ne do oken.

Pak jsem hledal optimum ještě pro případ Pece pod Sněžkou, tam vyšla jako
nejlepší nějaká světla Siteco. Musí se ale dávat moc pozor na to, aby se
při instalaci nastavila právě ta poloha zrcadel a výbojek, jaká odpovídá
daným fotometrickým souborům. Řešení pro Pec je v tomtéž adresáři jako pro
Ostopovice, tj. nyní nahoře v tom
     http://amper.ped.muni.cz/light/ies2/EasyLight-SaveTheSky/?M=D ,
 přepošlu k tomu něco z dopisů, které jsem posílal Luboši
Brátovi do Pece (nebo něco i vystavím, jako u Ostopovic).

> Pokouším se při jednání s pracovníky odborů životního prostředí městských
> úřadů v okolí upozornit na problematiku osvětlování, ale musím konstatovat,
> že to bude běh na dlouhou trať.

Já můžu nabídnout jen to, co zmiňuji v té zprávě o své hvězdářské činnosti
za rok 2007, případně ve zprávě předchozí,
 http://amper.ped.muni.cz/light/texty_html/2006.cz.htm
a odkazech odtud -- hlavním podkladem je samozřejmě dosud ona velká zpráva
pro MŽP, http://amper.ped.muni.cz/noc

Tma pro spánek je základním lidským právem, a veřejné osvětlení by jej
nemělo (zejména ne po desáté večer) porušovat. Dobrá geometrie svícení, a
samozřejmě tlumení nebo (i) vypínání poté, co se ruch na ulicích sníží.

Něco specificky k osvětlování obcí jsem sepsal před léty, je to
    http://amper.ped.muni.cz/light/koncepty/osv_obce/osv_obce6.pdf
 -- ale např. citace ze zákona na konci je samozřejmě zastaralá. Na druhé
straně je už podobných zákonů v Itálii osm, a ve Slovinsku už také.
V Lombardii to opravdu pomáhá, přepošlu dopis od Fabia Falchiho.

s pozdravem
 J Hollan