Re: Slun. hodiny

Vážený pane kolego,

vzpomněl jsem si, že jsme si už asi o tématu jednou psali. Fakt je, že mít
např. na stropě ciferník a na okně zrcátko je zajímavá možnost, navíc
orientací zrcátka lze asi měnit tvar ciferníku.

Já už léta občas sluneční hodiny vyměřuju a instaluju tyčky a nějak tužkou
načárám ciferník (u přátel na chalupě jsem ale jeden vyrobil z řetězů, na
Správě CHKO Broumovsko pak pro tehdejšího ředitele Jana Piňose z drátů),
po mně to pak do pěkné a čitelné podoby dopracuje nějaký výtvarník,
Milivojem Husákem. Je to pěkná práce, ale nějak se k ní málokdy dostanu.
Zájemců by asi byla fůra, já se spíš vymlouvám. Milivoj už proto hodiny
dělá už i sám, jak jsem se v sobotu dozvěděl od přátel.

Já na konstrukci užívám svůj program sundial, ten má v dosu výstup i na
obrazovku, v linuxu jen v postscriptu a taky poskytuje textový soubor se
souřadnicemi význačných bodů.  Jak jsem si to teď rozmyslel, přidat
ukazování prasátkem místo stínem konce tyče (či tím ztluštěním čili nódem
na ní) by asi nebylo těžké, znamená to vlastně odzrcadlit Slunce rovinou
zrcátka (definovanou úhlovou výškou a azimutem kolmice mířící do nebe).
Někdy na podzim bych to asi zvládl doprogramovat. Taky bych to mohl
nabídnout jako aplikaci php mezi jinými softwary, co mám online.

Když to řešíte sám, není to určitě marné; už jen rozumět spoustě parametrů
mého programu není snadné, vždycky to znovu zkoumám, když už zapomenu, jak
to vlastně zadávám. Můj program má výhodu v tom, že maluje i na vnitřek
válce, běžné programy na síti malují jen na roviny. Jestli nějaký počítá i
polohy prasátka, nevím, ale možná ano. Já si to spíš naprogramuju než
abych hledal a učil se užívat jiný software.

Jak jsem si teď vygugloval, první prasátkové hodiny si vyrobil Newton:
   Linkname: Sundial - Wikipedia, the free encyclopedia

Snad všechny ostatní typy jsou skvěle popsány na stránkách
   Linkname: Frans Maes' Sundial site

Jinak, prasátkové hodiny můžou fungovat i jako dírková komora, která
dokonce ukáže sluneční skvrny. Kdysi jsem si s tím hrál, chce to ale
zrcátko pokovené zevně, aby obraz nebyl dvojitý. Když se promítá do tmy na
vzdálenost tak aspoň šesti metrů, je to docela paráda.

Můj program je ve zdrojové verzi i v překladu pro několik platforem
dostupný na adrese

   Linkname: Index of /pub/hollan/programmes/sundials

a poslední realizace, asi první, co k ní něco vůbec na webu mám (díky
tomu, že jsem ji v Chaloupkách počítal po internetu rovnou na svém
počítači na hvězdárně...) je

   Linkname: solarni cifernik v Chaloupkach

Rád Vám s vašimi případnými realizacemi pomohu, ale do nějakého většího
podnikání se asi nepustím, mám moc nedodělaných věcí (i když většinou
nehonorovaných...). Teď např. dva týdny k tomu ještě komunální volební
kampaň (kandiduju do Brna i části Brno-střed za Zelené). Přeji Vám, ať se
projekt daří.

Sluneční hodiny jsou vlastně nástrojem příjemné a účinné astronomické
osvěty (jak jinak porozumět tomu, jak se vesmír točí kolem nás). A ještě
podporují prostorovou představivost a můžou snížit obavy z deskriptivní
geometrie.

s pozdravem
 j hollan

RNDr. Jan Hollan
              Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně
Kraví hora 2, CZ - 616 00 Brno                               5 41 32 12 87

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                       5 43 23 90 96

              spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                fax:    5 42 21 05 61

e-mail: hollan@ped....cz             http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan