vodorovná skla

> Mel bych malinky dotaz - jak se rika ze ploche kryty maji mensi ucinost
> protoze svetlo nemuze vstupovat na ploche sklo pod takovym uhlem na
> okrajich. No tak prece kdyz nevstoupu, tak se odrazi, ne? A kdyz se
> odrazi, tak se odrazi dovnitr lampy, ne? A uvnitr je zrcadlo od ktereho
> se to zase odrazi a to uz by pod jinym uhlem projit melo, ne?

Jene, odpovím s háčky, lepší se mi tak píše a čte.

Máte samozřejmě pravdu, dobré sklo by nemělo pohlcovat nic (musí být bez
železa, zboku nemít zelenkavý nádech), a zrcadla mají při každém odrazu
pohltit nanejvýš deset procent. Přidám ale pár komentářů.

Účinnost svítidla je moc špatná veličina, říká totiž jen to, jaký podíl
světla z něj vyleze ven, ne jaký podíl dopadne tam, kam je to potřeba.

Větší účinnost znamená větší emise, tedy vlastně větší znečišťování.
Vodorovné sklo celkové emise a hlavně jejich nejškodlivější složku, která
míří nad směry 75 stupňů od nadiru (tj. směru svisle dolů), velmi
prospěšně snižuje (že tahle složka není nikdy užitečná, ale naopak je vždy
škodlivá, na tom se shodují i lidé z osvětlovací branže po celém světě).
Jak správně uvádíte, takové světlo není zcela zahozeno, většina je zrcadly
uvnitř svítidla přesměrována do emisí strmějších, které mohou být
užitečné.

Pro většinu existujícího městského osvětlení, kdy jsou lampy vzájemně
vzdáleny tak na trojnásobek své výšky (málokde na čtyřnásobek), jsou
proto plochá skla vždy velmi výhodná.

Skutečné spory se vedou jen o instalace nové, kdy je v zásadě možné použít
rozteče i 1:5,5. Má-li svítidlo dole jediné vodorovné sklo, musí mít velmi
důmyslnou optickou konfiguraci, aby dokázalo mít výrazné maximum
svítivosti do potřebného směru podél cesty 67 až 72 stupňů od nadiru.
Taková svítidla naštěstí existují, jsou-li dost veliká (vyrábějí se
typicky v provedení ,,krabice od bot``, ne zaobleném). Pro vyčnívající
spodní kryt je splnění takové úlohy o chlup snadnější, samozřejmě na úkor
mnohem vyššího neodstranitelného oslňování, čili emisí nad 75 stupňů
(neodstranitelným myslím to, že při pohledu do dálky nepomůže, máte-li
dlouhý kšilt nebo v autě sklopenou sluneční clonu -- obé totiž zabrání,
aby do očí nesvítily lampy, ke kterým jste už blízko).

Když píšu ,,o chlup``, je to dost přesné. Naklonění průhledné plochy, přes
kterou světlo musí procházet, přidá v úhlu 70 stupňů nejvýše pětinu
světla, což člověk téměř nepostřehne. Snažit se plnit normy s touto
přesností je zbytečné, uvážíme-li, že kategorie v normách jsou většinou
odstupňovány po násobcích dvou (zdvojnásobení množství světla už je dobře
patrné). Pokud pro dané svítidlo vychází při použití různých spodních
krytů poměr vyšší, je rozdíl nepochybně způsoben různou konfigurací
výbojky a zrcadel uvnitř svítidla, ne odrazem na dolním krytu. Ubrat
pouhou pětinu světla se vždy vyplatí, pokud se současně s tím sníží
oslňování: na cestu bude rozhodně lépe vidět.

Technických řešení, jak dostat hojnost světla do míst mezi vzdálenými
lampami, které přitom nesvítí vůbec vodorovně a navrch, a přitom ubrat
světla pod lampami, kde jej tolik není potřeba, je myslitelná řada, jen se
jimi někdo musí začít zabývat. To nastává jen tam, kde svícení do očí a do
nebe reguluje zákon. Díky přísné legislativě získali ohromný rozběh
italští výrobci, kteří si to dnes už pochvalují.

Instalace s roztečí 1:5,5 s dnešními plně cloněnými svítidly lze vždy
navrhnout tak, aby nepotřebovaly více elektřiny než se svítidly s
vystupujícími dolními kryty. Jen to vyžaduje pečlivější projekt,
vybírající z celého světového trhu, a ne jen užívající ,,ty lampy, co jsme
užívali vždycky``.

> kde je ten program raw2lum, vim ze ho tam nekde mate ale nevim kde jsem
> ho videl. Bych si chtel zkusit zmerit nocni osvetleni u me v pokoji...

No, vše je v adresáři http://amper.ped.muni.cz/light/luminance/, ač nyní
tam není aktuální spustitelný program pro windows (musím si nějaká
nainstalovat, už mám takovou partici na disku, a do nich překladač
freepascal). Dokumentace k tomu je velmi bídná, popsat ji i česky, to je
nepochybně úkol, do kterého se musím pustit (něco malinko je snad v té
zprávě pro MŽP, http://amper.ped.muni.cz/noc/) Nějaký krůček k tomu udělám
v tom dalším článku, který už Rudolf přislíbil.