zlute svetlo na noc (fwd)

Vážená paní docentko,

tak jsem si s rozpaky přečetl na webu ten článek o tmě v Literárkách,
kvůli kterému se na Vás sl. Havránková též zjevně obrátila. Trochu
popletla svícení interiérové a venkovní, mimo jiné, co naplat.

Vy jste se zřejmě vyjádřila stručně důmyslně, tož Vám neměla co poplést...

Kdybyste měla někdy chuť se o dopadech nočního osvětlování na zdraví něco
dozvědět, úvodní české info lze najít ve výzkumné zprávě v adresáři
  http://amper.ped.muni.cz/noc/
 -- je tam i zajímavé zjištění prof. Siegelové (měřil to na sobě a svých
bližních Martin Forejt), že světlo na úrovni luxů až dekaluxů asi působí ranní
špičky krevního tlaku, s možnými implikacemi na cévní příhody. Měli jsme
pak o tom poster v Grazu, na Cancer and Rhythm (spolu s dalšími lidmi a
dalšími postery, kromě tohoto jsou ve výše uvedeném adresáři v podadresáři
english).

Níže uvádím další informace, čestvější, nejprve dopis doc. Haluzíkovi,
kterému jsem již dříve napsal po jeho článku o obezitě ve Vesmíru.
Souvislost obezity s nedostatkem tmy je dosud spekulativní, jen ta se
spánkem se zdá už zřejmá.

U nádorů je indicií fůra, pravda, venkovního osvětlení se to týká nanejvýš
okrajově. Pár recentních prací se sepsáno na tom webu uvedeném níže,
nejlepší je asi shrnutí Thomase Errena v Medical Hypotheses.
Ohledně povážlivých intenzit (tj. takových, které mohou snížit o nějaké
procento tvorbu melatoninu v populaci) viz např. můj nedávný dopis jiným
ochráncům noci,
             Re: Light at Night and Cancer
 (to jsem ještě neznal níže zmíněnou, která dokazuje, že záleží na
předchozím osvětlení ve dne).

Ona slečna Havránková trochu popletla špatné spaní vůbec (které jsem věru
já neobjevil), podíl venkovních lamp na něm (ten zjistila dle mého návrhu
agentura Focus), a zcela jiné téma melatoninu a rakovin (tam jde o mnohem
víc světla). (Taky mě dost mrzí, že mi vložila do úst tvrzení, že lampy
mají svítit jen rovnou pod sebe... tam většinou svítí až moc, co moc
neumějí, je svítit hlavně kus od sebe podél cesty, tak doprostřed cesty k
další lampě, aniž by ale svítily vodorovně, tedy zdáli do očí.)

zdraví a pěkné pokračování léta přeje
 jeník hollan