vychody z budovy, bezpecnost predevsim

Vážený pane řediteli, milý Zdeňku,

když jsem včera odpoledne přišel hlídat hvězdárnu, tak jsem si ji nejprve
zvenčí zkontroloval. Přitom jsem zjistil závažný bezpečnostní problém.
V budově hvězdárny mohou uhořet lidé.

Současný hlavní východ z budovy, tj. bezbariérový z foyer na západ do
parku, byl při mé kontrole zamčený.

Dříve mi taková věc problematická nepřipadala, když všichni krom neznalé
veřejnosti věděli, že přece vždy mohou z budovy odejít starým
vchodem/východem. Ten totiž býval v době, kdy alespoň někdo byl v budově
vzhůru, vždy spolehlivě odemčený.

Nyní je ten klasický vstup/výstup odemčený a zamčený v intervalech
neznámých.

Každoročně se dozvídáme hrůzné zprávy o budovách, kde uhořela spousta
lidí, protože východy byly zamčené.

Domnívám se, že je i u nás nebezpečné, když nemůže z budovy kdokoliv v
případě požáru uprchnout ven. I ten, kdo klíče nemá, i ten, kdo je
momentálně nemá u sebe.

Jedinou únikovou cestou v případě, že starý vchod/východ je zamčený (to
bývá vždy ráno, různě pozdě večer a nečekaně i přes den), jsou východy z
foyer. Je proto nezbytné, aby byly odemčené (ne vchod, jen východy). Nebo
alespoň východ, kudy jsou dnes lidé nejvíce zvyklí odcházet, tj. ten
bezbariérový.

Ani tak není ze staré budovy úniková cesta ale bezpečná. Ne každý musí
vědět, že kolečkem na dveřích do spojovací chodby se dá rukou otočit,
ostatně už mokrá ruka to nemusí zvládnout. Pak je nutné použít také klíč.

Únik dlouhou spojovací chodbou kromě toho je cesta, která člověka v
panice ani nemusí napadnout, přirozeně bude uhánět k východu, který vidí a
ne do jedněch z dveří, které viditelně ven rozhodně nevedou.

Požární nebezpečí ve staré budově je navíc asi zvýšené, vzhledem k
dlouhodobým pracem a spoustě přístrojů a nepořádku v její centrální části,
stačí se tam rozhlédnout.

Jestli pobyt ve fakticky uzamčené budově, ze které je jen velmi dlouhá
cesta ven, odporuje předpisům, to nevím. Zdravému rozumu ale odporuje
zcela jistě.

Na nebezpečnost uzamykání hlavního vstupu/výstupu jsem upozornil už na
poradě všech zaměstnanců začátkem února. Zdá se, že to ostatním připadalo
irelevantní. Mě to irelevantní nepřipadá, zahráváme si s ohněm.

Pokud nedostanu hodnověrný písemný pokyn (hodnověrný: potvrzený požárním
expertem), který by mne zprostil odpovědnosti za bezpečnost lidí
pobývajících v možná uzamčené budově, nechci mít budovu na starosti. Na
telefonické či osobní dotazy veřejnosti samozřejmě rád zodpovím. Ale bez
klíčů od východu tu část práce, která odpovídá funkci vrátného, zajistit
nemohu.

Když byl vyměněn zámek u onoho východu, aby byl jen pro privilegované,
říkal jsem si, že to je na den dva. Ani ve snu mne nenapadlo, že to je na
půl roku nebo více. K takovému opatření není žádný technický
důvod. Argumentovat ochranou nářadí v chodbě umístěného je směšné, to může
přeci každý odnést do foyer a odtud snad i ven.

Nejsou to nové myšlenky, napadnou asi každého, už jsem si ale řekl, že
není vhodné je nadále házet za hlavu.

zdraví Jeník

PS.
 taky bych se rád dozvěděl oficiální informaci, co mám říkat návštěvníkům
a telefonujícím, když se zajímají, kdypak zase budeme mít normální pořady
na hvězdárně, takové, kdy nad sebou budou vidět nebe -- říkat maňána je mi
trapné