svetelne znecisteni, hlavne

Vážená paní senátorko,

dozvěděl jsem se o námitkách proti současnému znění zákona o ovzduší, taky
jsem se jím zabýval, i když hlavně kvůli světelnému znečištění (viz
http://svetlo.astro.cz či aktuálně diskuse
http://amper.ped.muni.cz/svetlo/a ). Taky jsem ponoukal k nějakým
konkrétnějším cestám ke snížení emisí methanu, neb už dlouho přednáším
o ochraně klimatu.

Je mi jasné, že ODA se zasazuje o liberální společnost, to je postoj
blízký i mně. Ale přece jen, jsou některé velmi důležité věci, které asi
regulaci potřebují, jinak by se vyvíjely ještě dlouho dost zhoubným
směrem. To se týká i topení (napsal jsem k tomu nějaký koncept před pár
dny, na konci dopisu jej přikládám).

Nevím, jestli není momentálně už pozdě, tj. jestli Senát zákon nevrátil,
zaslechl jsem cosi takového. Pokud jde o světelné znečištění, o jeho
zákonnou prevenci se budu snažit i dál, i jako environmentalista.

Kdyby se Vám to hodilo, velmi rád za Vámi do Přerova zajedu (třeba hned
v pondělí), měl jsem to udělat dávno; jak zákon odešel z PSP, nějak jsem
se o něj přestal starat. Doplnění o světelné znečištění mi připadalo zcela
nekonfliktní, netušil jsem, že to ,,znečišťovatelé`` nevezmou jako
příležitost k rovoji trhu a místo toho se zašprajcují.

srdečně zdraví
Jeník Hollan

PS.
 párkrát jsme se setkali, nevím, jestli si vzpomínáte, např. na akcích
Veroniky. Taky jsme (též má žena Yvonna Gailly) žáky Vašeho tatínka, jak
jsem v hovoru s Vámi kdysi s potěšením zjistil.

RNDr. Jan Hollan
              Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně
Kraví hora 2, CZ - 616 00 Brno                             (5) 41 32 12 87

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                         43 23 90 96

                člen Společnosti pro trvale udržitelný život
              a spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                fax:  (5) 42 21 05 61

e-mail: hollan@ped....cz             http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan

Neliberální topení a zákon o ovzduší (koncept článku)

Zákon o ovzduší obsahuje důležitou součást, v českém kontextu stále ještě
nezažitou, totiž ochranu klimatu, viz mé zanedbané stránky
http://amper.ped.muni.cz/gw .

To je potřeba nesmírně naléhavá, a není vůbec snadné účinné mechanismy
nastartovat. Současný stav, kdy těžíme z rekordních ČS. emisí v roce 1990
(a tedy nemáme obtíže s plněním krátkodobých závazků) nepotrvá stále,
morální závazky bychom měli mít už dnes větší (české skleníkové emise na
osobu a rok stále patří ke světové špičce, tím spíše k evropské).

Využívání tepla místo jeho zahazování při výrobě elektřiny patří mezi
nejúčinnější mechanismy snižování emisí. Jeden ze způsobů jsou tepelné
sítě napojené na teplárny, druhý jsou místní ,,malé teplárny`` aneb
kogenerační jednotky. V prvním případě je potřeba mít alespoň účinný
mechanismus, jak zabránit snižování podílu tepláren na vytápění, ve druhém
případě pak mechanismus, jak rozšiřování kogenerace v malém měřítku
stimulovat.

Malé kogenerační jednotky jsou teprve vznikající technologií, která má
nepochybně dobrou budoucnost. Zákon se nešije na situaci roku 2002, rok od
roku budou dostupnost a cena kogeneračních zařízení menší, jak poroste
evropský trh s nimi. Je nutné, aby zákon vytvořil podmínky, že výjimkou by
mělo být, kogeneraci nepoužít, místo aby případy, kdy použita byla,
patřily mezi bílé vrány, nad kterými lidé leda kroutí hlavou. Snaha dostat
výjimku povede přirozeně k alternativám levného topení nefosilního, tj.
různými formami dřeva, které bude skutečně možné obhájit z hlediska
příznivějšího dopadu na prostředí oproti kogeneraci ze zemního plynu.
(viz např. v mém textu
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/e_papers/clanky/wels01r.html#SECTION00032000000000000000
 ).

Získat výjimku z povinnosti připojit se na dálkové vytápění rovněž nebude
těžké, pokud se ukáže, že to je pro životní prostředí výhodnější.
V případě, že teplo do sítě je dodávané pouhou fosilní výtopnou, je to
evidentní. Bude to další impuls, aby výtopny byly nahrazeny teplárnami
nebo zemní plyn ve výtopně štěpkami. Jen takové dálkové vytápění má smysl
a může být cenově konkurenceschopné. Představa, že zákon někoho přinutí,
aby použil topení, které bude znamenat větší skleníkové emise, je falešná.
Přinutí-li jej se nad tak závažnou věcí zamyslet a napsat k ní pár
stránek, není to špatné. Jde o velké investice a ještě větší jejich dopad
na budoucí desetiletí.

Podobné nástroje se používají i v zemích, kde je povědomí veřejnosti
o životním prostředí vůbec a ochraně klimatu zvlášť mnohem vyšší
a skleníkové emise na hlavu a rok jsou nižší. Máme opravdu co dohánět
a nesmíme se zbavovat nástrojů, které k tomu mohou pomoci -- jistě, kromě
nich jsou potřeba i znalosti a dobrá vůle, při tom se mohou uplatnit
politici, úředníci i ostatní občané.

Jeník Hollan