From: Jan Hollan [mailto:jhollan@amper....muni.cz]
Sent: Friday, July 20, 2001 1:12 PM
To: Multiple recipients of list EKODUM
Cc: Martin Kupka - kancelář
Subject: Re: Fw: Odpad z papiren

> Při řešení likvidace odpadu v papírnách jsem narazil na zajímavou
> hmotu tzv krátké vlákno, které nelze zachytit na sítech a je odváženo
> na skládku.Jedná se o ohromná množství hmoty podobné papíru na
> proložky do vajíček ale obsahuje to kaolín a nějaké vápenné složky,je
> to vlhké a po uschnutí dost pevné.

Jestli se nepletu, tak tento druh odpadu se v Rakousku bezezbytku využívá
pro spalování rovnou v papírnách, často i v teplárnách (tedy dělají si i
svou elektřinu). Z ohromného podílu biomasové primární energie v Rakousku
(skoro patnáct procent) tvoří odpady v papírnách dobrou šestinu, tj.
vlastně dávají víc než veškerá biomasa využívaná dnes energeticky v Česku.
Jestli je to tedy ono: říkají tomu výluhy  (podrobněji asi viz
  http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/e_papers/biomasa/ a odkazy odtud).

Skládkovat je, to lze označit za environmentální zločin: ve vrstvě
tloušťky přes půl metru nutně vzniká metan, a ten stěží kdo bezezbytku
jímá a spaluje.

Alternativou spalování těchto odpadů je asi jen generace bioplynu
z nich: to je asi levnější cesta k elektřině než spalování a parní stroj
či turbína. Jestli se to tak už někde dělá, nevím.

Samozřejmě, stavební použití by bylo skvělé -- lepší uhlík na staletí
v suchu uložit než spálit. Pídit se po příkladech lze asi taky v Rakousku,
kde se už hlína stala všeobecně oblíbeným materiálem pro omítky. V
základní omítce nějaké chlupy jsou.

zdraví Jeník