lampa před ložnicí

> Vážený pane Hollane,

> velice mě zaujaly vaše články zveřejněné na internetu týkající se
> venkovního osvětlení.

> Byla nám před domem postavena lampa,která nám svítí celou noc přímo do
> pokojů ložnic, i když kolaudace venkovního osvětlení ani ještě
> neproběhla.Chtěla bych vás poprosit,zda byste mi mohl poradit,jak
> postupovat při sjednávání nápravy. Vím,že jste astronom,ale třeba nějaké
> informace,které by mi mohly pomoci,víte.

> S pozdravem Radka Řeháková(Kadaň)

Vážená paní Řeháková,

požádejte prostě toho, kdo tu lampu instaloval, ať na ni nalepí nějakou
neprůsvitnou fólii z patřičné strany, tak, aby z Vaší ložnice nebyla lampa
vůbec vidět (tj. nesvítila do ložnice). Nebo k ní může z té strany
přimontovat vhodně tvarovaný plech.

Obě řešení se běžně ve světě používají, slušná města či vesnice tak
vycházejí vstříc přání obyvatel (místo fólie se užívá také černý nátěr,
stačil by i neprůsvitný bílý).

Svítit někomu do oken je nehoráznost, vyplývající většinou jen z
nevědomosti, a když si to původce uvědomí, jistě to napraví. Veřejné
osvětlení má přece být lidem k užitku, ne jim vadit, a technicky je to
vždycky řešitelné.

Doplňujícím opatřením by mohlo být vypínat lampu na pozdní noc, řekněme
alespoň od 23 do 5 ráno. To zvládnou jediné spínací hodiny za pár set
korun. Ono totiž i nepřímé světlo, např. od sněhu, bývá příliš silné.

V Rakousku i Německu existují precedentní rozsudky, že nikdo nesmí svítit
jinému do oken. V ložnici má být prostě přírodní tma, její narušení
prozradí pouhý pohled, není potřeba žádné měření.

K tématu světla jako polutantu, který v noci může poškozovat zdraví (a v
dnešních intenzitách běžně skutečně poškozuje, přinejmenším narušuje
normální spánek), jsem nedávno napsal příspěvek pro konferenci Zdravé
domy, je k dispozici na internetu jako svetlo.* na adrese
   http://amper.ped.muni.cz/jenik/domy/
 -- z něj je i pár odkazů na další literaturu (text je pro architekty, ne
pro lékaře, pro ty bych mohl přidat desítky odkazů dalších).

s pozdravem
 jan hollan

PS.
 dovoluji si tento dopis, citující Váš dotaz, zařadit do veřejného
archivu dopisů, dokumentujících příklady, kdy často i dobrý úmysl
(posvítit lidem na cestu) má nežádoucí dopady, které vadí zcela konkrétně:
   http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/komu_vadi/