vliv svitu Měsíce na spánek je nejspíš reálný

> Využívám zároveň příležitosti a opožděně Vám velice děkuji za pomoc při
> psaní článku o Měsíci.

Vážený pane redaktore,

také využívám příležitosti. Článek to byl zajímavý, pěkně napsaný.

Já teď koukal, odkud by se mohlo vzít to tvrzení, které jste mi v něm
vložil do úst (článek nemám po ruce, ale bylo to něco jako že Měsíc na
spánek nemá skutečný vliv, že svíčka je silnější, že jde leda o sugesci),
pokud to nebylo z nějakého mého výroku po telefonu... To, co jsem poslal
koncem září emailem (dopisy s titulem ,,vliv Měsíce`` a ,,fullmoon``, jsem
teď dal do
  http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/
 a tam tvrdím něco trochu jiného.

Vzhledem k tomu, že ochrana nočního prostředí je jedním ze hlavních oborů,
kterými se zabývám, uvádím zde k tomu pár dalších odstavců. Dávám tenhle
dopis též do veřejného archivu -- kdyby existovalo URL Vašeho článku,
uvítal bych, kdyby do něj byl vložen decentní, avšak zřejmý hypertextový
odkaz z inkriminovaného místa.  Nijak se ale prosím nad tím netrapte... i
negativní reklama (jakože popírám realitu problému se světlem...) je
reklama, ač čtenáři, kteří mě jako autora znají, asi kroutili hlavou (ne,
že bych občas něco nepopletl, ale zrovna tohle?). Píšu to, abych prostě
věc vyjasnil vážným zájemcům, kteří k tomu něco na Síti budou hledat.

Svíčka z jednoho metru silnější než úplněk je, z deseti metrů už ne. Že by
úplněk na bezoblačném nebi mohl být tak slabý, že už spánku nevadí, to
jsem stěží mohl říci. Jen jsem formuloval vědeckou pochybnost v dopisu
profesorce Librové, že není vyloučené vysvětlení výsledků našeho výzkumu
vlivem ,,communal reinforcement``. Že by se tak daly vysvětlit úplně, tomu
rozhodně nevěřím. Jak se teď koukám na onen odstavec z naší zprávy,

   ,,Celkem 30,5~% respondentů uvedlo, že měsíc negativně působí na jejich
   usínání a~kvalitu spánku. Z~toho téměř devadesáti procentům vadí pouze
   měsíc v~úplňku (0,25 luxů). Na hodnocení rušivosti měsíčního světla
   nemá vliv příslušnost k~věkové skupině, pohlaví, zaměstnání ani
   bydliště.``,

nezávislost na různých parametrech, hlavně na věku, naznačuje spíše to, že
jde skutečně o světlo, ne o přesvědčení. (Jak už jsem psal, ta čtvrtina
luxu pro úplněk je maximum. Platí tak pár hodin pro střešní okno v zimě.
Typická hodnota ve dnech, kdy je Měsíc na pohled zcela kulatý, je na
svislá okna do jedné desetiny luxu.)

Pochybnosti jsou motorem bádání, mám-li nějakou pochybnost, je to něco
jiného, než že jsem zkoumané tvrzení zavrhl, tedy že již nepochybuji, že
NEplatí.

Stanovisko, které vyplynulo z našeho výzkumu:
  svit úplňku je natolik silný, že významnou část populace ruší
  (při usínání, ne-li i spánku),
 nadále zastávám. Jen budu opatrnější v tom, jak velká část populace to
je. Z těch, kteří rušivost měsíčního světla udávali, určitě alespoň ta
podmnožina (neznámé velikosti), která jinak na žádné osudové či tajemné
vlivy Měsíce moc nedá...

Pro prevenci rušení soukromí je tak stále platná hranice, vyplývající
z našeho výzkumu (onoho http://amper.ped.muni.cz/noc), že na okno nesmí
v noci dopadat z umělých zdrojů ani jedna desetina luxu. Někteří lidé jsou
jistě tolerantnější -- víc svítit na jejich okna by ale bylo přípustné jen
za souhlasu všech, kteří za nimi bývají. Nevím přitom o tom, že by se
někdo někde někdy takto důkladně ptal a žádal o dovolení svítit do okna.

Slušné chování se v této oblasti nejenže nestalo normou, ale snad ani
nikoho nenapadne. Tak jako mnohé kuřáky (kdysi ;-) optat se ,,smím si
zakouřit?`` -- proč by se ptali, kouřit kdykoliv a všude bývalo základní
lidské právo, stejně jako svítit. Komu to vadí, je musí být nesnášenlivý
blbec... ať si své problémy vyřeší sám.

zdraví a na další spolupráci se těší

 JH