Re: vakuová izolace

> dostal jsem na Vás kontakt od pana Trnky. Prosím Vás, zda nemáte nějaké
> zkušenosti s vakuovým zateplením vnějšího pláště domu. Vím, že tyto věci
> jsou většinou realizovány formou experimentů, ale já nemohu najít žádné
> vzorové projekty.

Zkušenosti nemám, ani jsem takový dům ještě neviděl, vím jen, že nějaké
domy ve Vídni izolovali takto zevnitř. Praktické stavební vakuové izolace
se obkládají pro mechanickou ochranu vrstvami pěnového polyuretanu, příp.
ještě tuhou, např. OSB vrstvou, takže nakonec nijak supertenké nejsou. Až
s takovými sendviči se na stavbě zachází.

Příkladů ze stavební praxe je málo, neb výplň vakuových izolací, aerogel,
je nesmírně drahá. Tak to jistě i zůstane. Pro běžnější nasazení se dá
počítat s ostěním oken apod., kde je nutné izolační vrstvu z normálních
tří decimetrů ztenčit pod jeden decimetr. Půjde-li jen o jedno procento
plochy celé izolační obálky domu, může to být přijatelné.

Zcela výhodné je použít vakuové izolace v mrazničkách (velký rozdíl
teplot, drahé chlazení oproti topení), ani tam se zatím ale neprosadilo.
To je vinou nevědomosti výrobců mrazniček a ledniček. Kdyby byli někteří
bystřejší a vzdělanější, zcela by převálcovali konkurenci (pokud nejde o
tajnou kartelovou dohodu).

jh