[IAN] Prelet Miru

Jan Mocek jmocek na retia...
Středa Únor 28 07:32:53 CET 2001

Ahoj

Petr S. ma pravdu, ukaz opravdu nastane v jakemsi pasu, jehoz sirka se navic bude menit.
Vcera jsem to opravdu prilis zjednodusil a nenapsal o tom: zemepisnou delku jsem nechal svoji (Pardubice - 15.78 vych.) a menil jsem pouze zememepisnou sirku. Vzheldem k tomu, ze faze preletu nad Evropou odpovidala maximalnimu severnimu "rozsireni" Miru, letel tento celkem presne ve smeru Z --> V, tedy objevil se nad zapadnim obzorem a pouze stoupal. To samozrejme plati pouze pro tento prelet.

Zajimave je, jak se meni poloha Miru a Mesice ze dne na den. Jak je videt z predpovedi, Mir je tak nizko, ze obiha temer presne 16x za den, rozdil je jen asi 4 minuty, o ktere jev nastava driv (podle dnesnich elementu uz o pet). Soucasne se bod objeveni nad obzorem stehuje ze zapado-jiho-zapadu (26.2.) pres zapad (27.2.) k severozapadu (zacatek brezna).
Mesic v tu dobu se stehuje od zapadniho obzoru nad jih.

Pozorovano z Pardubic, prelet 26.2. sel vlevo od Mesice, ten vserejsi (27.2.) uz vpravo (mezi Mesicem a Venusi). Z toho jsem usoudil, ze misto zakrytu musi byt "nedaleko".

Jak prelet nastava driv a driv a slunce ma deklinaci vyssi a vyssi, mizi stanice stale vyse nad obrozem. Mesic se nahle ocitne na druhe strane jeho zdanlive drahy nez predchozi den nekdy kolem 6.3. (to uz ale bude na 3/4 faze k uplnku).

Prave jsem udelal dalsi tri pokusy a vypada to, ze 6.3. poleti Mir pres Mesic z 50.5 sir. 15.78 delky! (To je nekde v podkrkonossi. Zdravim Upici.) Presnost na obloze je asi 1 stupen (prsnejsi mapky nedelaji), a navic se do te doby draha jiste zmeni.

Tech pokusu se zmenou polohy jsem vcera udelal asi pet, jen tak zhruba a orientacne. Kdysi jsem vznesl na nemecke provozovatele heavens-above dotaz, zda by mohli takove zakryty pocitat, ale bylo mi odpovezeno, ze to je jev prilis nevyrazny a efemerni, nez aby nekoho zajimal. Pokud na to udela nekdo programek, budu rad jeho uzivatelem.

Honza Mocek
---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.
Verze: 6.0.215 / Virová báze: 101 - datum vydání: 16.11.2000