[IAN] Asteroidy

Petr Pravec ppravec na asu....cz
Neděle Únor 25 12:33:07 CET 2001

On Sat, 24 Feb 2001, [iso-8859-1] Tomás Gráf wrote:

> V prvorepublikovych Risich hvezd lze najit take pojmenovani TA asteroida,
> asi to melo odrazet dnes jiz prekonane pravidlo, ze planetky byly
> pojmenovavany pouze zenskymi jmeny. Pokud nekdo chtel vzdat poctu muzi,
> musel jeho jmeno "pozenstit" ( tusim napr. existuje Davida, pripadne
> Palisana atd ...).

Mas pravdu, Tomasi.  Opravdu jsem jiz nekolikrat od svych starsich kolegu
slysel pouzit vyraz "ta asteroida".  I v Kleckove slovniku Astronomical
Dictionary in six Languages" z roku 1961 je to tak prelozeno.
Kdyz uz jej mam otevren na te strance, tak zde jsou ty ekvivalenty v jazycich
anglictina - rustina - nemcina - francouzstina - italstina - cestina:

minor planet - malaja planeta (f) - kleiner Planet (m) - petite plan`ete (f) -
    pianeta minore (m) - mala planeta, planetka (f)

asteroid - asteroid (m) - Asteroid (m) - aste'roi"de (m) - asteroide (m) -
    asteroida (f)

(m) a (f) znamena, ze ten vyraz je v danem jazyce rodu muzskeho ci zenskeho.

Tak tolik pro uplnost.

Petr