[IAN] (Pod)druhy astronomu amaterskych

Jiri Dusek dusek na hvezdarna...
Pátek Únor 16 16:26:48 CET 2001

Dekuji za velmi pekny prispevek. Ano, je pravda, ze milovnici hvezdne (a
vlastne i denni) oblohy maji radu "odrud". Ja osobne ale chci ale "v ohnisku
skvarit" pouze radoby vedecke projekty. Ovsem s plnym vedomim, ze jde jenom
o maly segment celeho toho spolecenstvi. Treba nekdy dojde i na zbytek
"kolace". Ale tam to nevidim tak "dramaticke".

Zdravi

Jirka Dusek

>Ahoj lide
>
>priostrujici se ton diskuze mi neda, abych taky neco nerekl.
>Zakladnim predpokladem z nehoz se tady vychazi (prestoze se mi zda nebyl
nikdy recen primo) je, ze astronom amater ma zajem nejakym zpusobem
prispivat k vyzkumu a poznani vesmiru.
>To je jiste pravda u spousty lidi, ale zdaleka ne u vsech. Kdo je
"badatel", musi komunikovat, takze tady bude asi "badatelu" bude vice nez
cini jejich zlomek v populaci amaterskych astronomu.
>Provedme si nyni taxonomizaci druhu homo astronomicus, ovsem s vedomim, ze
ciste typy se vyskytuji vzacne a skutecni lide jsou obvykle smesi s ruznym
podilem vice slozek. Hodne to zavisi na spolecenskem prostredi a vudcich
osobnostech te ktere skupiny. Napriklad v plzenske skupine je hodne
"badatelu", zatimco v zde v pardubicich je hodne "konstrukteru" a
"fotografu".

>"Badatel" se snazi ze vsech sil prispet k poznani sveta a skutecnemu
vyzkumu. Na prahu jednadvacateho stoleti ho ceka bud prevalcovani nejakym
vykonnym strojem, nebo poloprofesionalizace, spojena s nakupem CCD kamery a
nakonec misto na oblohu kouka do obrazovky pocitace. Muze jen litovat, ze se
nenarodil pred sto az trista lety. Zapomina ovsem, ze v one dobe, kdy by
jejich 30cm dalekohled byl spickovym pristrojem se musely efemeridy pocitat
rucne a zpravy o pozorovanich se sirily postou.
>"Estet" se kouka na hvezdy proto, ze se mu libeji. Zmeny vzhledu nebeskych
teles ho fascinuji, ale nevyvozuje z nich zadne zavery. Oblohu ukazuje svym
znamym a pribuznym, cimz zajistuje priliv nove krve do amaterske astronomie.
>Blizko pribuzny je pak "lovec", jehoz cilem je spatrit ten ktery objekt ci
ukaz. Ctizadostivy lovec rozhodne musi absolvovat tzv. Messieruv maraton,
tedy prohlednuti co nejvice obejktu z Messierova katalogu behem jednine
noci. Zde pusobi pozitivne skutecnost, ze se tento katalog omezuje na
objekty dostatecne "vypalujici" a viditeitelne z nacich zemepisnych sirek.
Pokud se specializuje na deep-sky, casto plesa nad nejakym mlhavym flickem,
coz by se u esteta stat nemohlo.
>"Fotograf" zachycuje objekty na emulzi a vysledne fotografie, peclive
popsane, skladuje v albech, podobne jako fotografie z dovolene na Mallorce
nebo fotografie potomka na kozesine, a take se jimi podobne chlubi komukoli,
kdo ma zajem. Myslim, ze s prichodem digitalni fotografie se cast fotografu
muze prerodit na badatele.
>"Konstrukteri" jsou velmi sikovni lide, kteri postavi dalekohled z cehokoli
a take to s oblibou delaji. Jejich okoli to vi a tak jim casto nekdo v
hospode nabidne za deset piv okular nebo za dva rumy starou prevodovku,
ktera se da premenit v hodinovy pohon. Konstrukteri vetsinou prilis
nepozoruji a jejich vyznam pro Uranii spociva v tom, ze az umrou, jejich
originalni technika se nejak dostane k tem, kteri ji vyuziji. Vrcholem
konstrukterstvi je vlastni soukroma hvezdarna, neustale predelavana a
vylepsovana, malokdy vsak pozorujici (cest vyjimkam).
>"Popularizatori" ukazuji oblohu na hvezdarnach a nekdy za to dostavaji
symbolicky peniz (taxa na Petrine byvala 12-17 Kc/hod:-), coz je kupodivu
nestavi do rad profesionalu. Casto doplnkova aktivita umoznujici cloveku
pristup k vetsimu pristroji, ale take kontakt s normalnimi lidmi. Umoznuje
kulivaci projevu a to diky tme i lidem stydlivejsim.

>Krome toho se kolem hvezd a hvezdaren vyskytuji dalsi pseudo-astronomove:
>"Spojari" provozuji vysilacku na nejake verejne frekvenci a s astronomy se
tak casto sejdou na nejvyssim kopci v okoli, protoze jim to zvysuje dosah.
Se svymi kolegy si povidaji o tom, jaky maji kde signal a jaky ma kdo
vysilac. Nekdy navazuji spojeni pres stopy meteoru. V predwebovch dobach se
dalo pres ne dalo s vyhodou zjistit, jake je pocasi jinde.
>"Webari" chodi na hvezdarnu, protoze je to jejich jedinny a nejjednodussi
pristup do svetove site. S rozsirovanim pripojek do skol a do domacnosti
zustane tento poddruh specifikem druhe pulky devadesatych let.
>Obranu pak vyzaduji:
>"MaSiBl, neboli nezavisly myslitel" ma vetsinou nactenu ruznou smes
popularni literatury a vylozeneho braku a v kolektivech hvezaru povidaji o
planete Vulkan, letajicim taliri ktery se ukryva na obloze v blizkosti
slunce ci o obyvatelych Atlantidy. Vetsinou byva rychle vyobcovan. Casto ma
i grafomanicke sklony a obtezuji pisemne.
>Obrana: neodporovat. Na dopisy neodpovidat a pokud je strida s osobnimi
navstevami, tak dat kontakt na jineho "odbornika". MaSiBlove si pak pisi
mezi sebou (praxe p. Bartosky).
>"Vouayer" vydrzi poslouchat o astronomi asi pul hodiny, ale pak se zacne
zajimat spise o pristroj a o to jak by v nem vypadalo vzdalene okno.
Zatazene pocasi mu pri navsteve hvezdarny nevadi.
>Obrana: Rici mu, ze dalekohled se nesmi naklanet pod horizont, protoze by
se zhroutilo zrcadlo.

>Shrnuto podtrzeno, problem amateri - data - profesionalove vidim jako
problem jen casti amateru, tech kteri jsou "badatele".
>Doufam, ze se nikdo neurazi. Snazil jsem se neuvadet jmena ani mista a
navic je nerikam, ze je spatne byt tim ci onim druhem amatera. Dulezite je,
jestli vas to bavi.