[IAN] Pre p. Duseka - V OHNISKU.

Petr Pravec ppravec na asu....cz
Středa Únor 14 04:17:38 CET 2001

Ahoj Zdeno, zdravim vsechny,

Prave se zhorsilo pocasi, tak nez pujdu spat, dopisu, co jsem
po castech napsal behem volnejsich chvilek pri pozorovani.

Precetl jsem si jeste jednou Tvuj dopis, a souhlasim, ze s profikama
je potiz. :-) Jsou (jako ostatne kazdy ve sve profesi) nuceni k vysoke
efektivite a produktivite a tak vetsina z nich postupuje pragmaticky:
Diskuze s amatery jim moc "bodu" do hodnoceni (at uz probiha jakkoli)
neprida, a tak jim staci, kdyz ji budou drzet na takovem minimu, ktere
jeste postaci k tomu, aby od amateru dostali uzitecna data.  Energii
pak venuji necemu jinemu, co "body" prinasi, jako napr. vymysleni
lepsich teorii, metod, vlastni pozorovani atd.  Proste neco, co je
publikovatelne.  Protoze hlavne publikace v odbornem recenzovanem casopise
se opravdu pocitaji.  A zejmena samozrejme citace techto publikaci
jinymi vedci.  Takova je proste realita, takhle je vedecka produktivita
hodnocena.  Jakkoli jsou tato kriteria nedokonala, nikdo zatim na lepsi
neprisel, a tak se pouzivaji.  Samozrejme, jsou i dalsi kriteria, ale
ta maji uz jen spise doplnkovy charakter.

Tento system samozrejme nepreje komunikaci profesionalu s amatery.
V jinych vednich oborech to vubec nevadi, protoze tam amateri toho
moc nevyzkoumaji, ale astronomie je vyjimkou, nebot v ni az na vyjimky
nelze delat experimenty, je mozno vesmir jen pozorovat.  Takze amateri
se uplatnit tu ci onde v astronomii mohou.  Pokud ale trvate na tom,
ze chcete, at se s vami o tom profesionalove hodne bavi, pak vezte,
ze zabehnuty system hodnoceni vedecke prace tomu nepreje.

Jak z toho ven?  Pokud je hlavni problem v komunikaci mezi amatery
a profesionaly, pak mate jednu moznost: profesionala "si kupte".
Tedy, dejte mu nejaky dalsi duvod, aby byl motivovan se vam venovat
vice, nez jak to dela dosud.  Zpusobu, jakym si jej "koupite",
muze byt vice.  V minulosti existovalo nemalo bohatych amaterskych
astronomu, kteri si proste vlastniho profesionalniho astronoma
platili.  Treba by neco takoveho mohlo fungovat i v soucasnosti.
Zvlaste v Cesku, kde jsou platy ve vede neumerne nizke.  Nizke
jsou bohuzel asi i financni zdroje astronomu amateru, ale kdo
rika, ze to musi byt jen jejich soukrome penize.  Pokud ty penize
sezenete jinde a zaplatite jimi profesionala, aby se o vase pozorovani
patricne postaral, publikoval je a vubec se vam venoval, tak by to
taky mohlo jit.

Moznosti je urcite vice.  V kazdem pripade byste si jako amatersti
astronomove meli ujasnit, chcete-li o astronomickych vyzkumech
jen cist a sami se na oblohu divat jen pro jeji krasu, nebo
zdali se chcete na vyzkumu i trochu podilet.  Pokud se rozhodnete
pro to druhe, pak jsem presvedcen, ze moznosti je zde stale jeste
rada a zalezi take na financich, ktere se vam k tomu podari sehnat,
ceho budete schopni (napr. i s pomoci profesionala, ktereho
si zaplatite) dosahnout.

Samozrejme, jsou profesionalove (jako treba ja ted), kteri s amaterskymi
astronomy komunikuji i bez vyhlidek na to, ze se to nejak odrazi
v jejich platu :-)  Ale je to spise vyjimecne a (treba ja) to nemohu
delat zase tak casto, jak by mozna nekteri z vas chteli (duvody viz vyse).

Zdravim,   Petr Pravec

On Tue, 13 Feb 2001, [iso-8859-2] Ing. Zdeno Velič wrote:

> Vazeny p. Dusek,
>
> Vas clanok V ohnisku rozobera temu, nad ktorou si lamem hlavu uz nejaky
mesiac, lebo sam sa pokusam pozorovat premenne. Rad by som Vam uviedol
niekolko postrehov a zaujimal by ma Vas nazor na ne, hoci aj cez dalsie
pokracovanie uvedeneho clanku.

> 1, Amaterske pozorovanie je podla mojej mienky ucelene, ci dokoncene
vtedy, ked je spracovene a tym sa z neho ziskaju nejake informacie.
Vacsinou ale teto zaverecna faza je nejvacsim problemom, pretoze to by mal
spravit profik, uz aj preto, aby boli vysledky publikovane a nestratili sa.

> 2, Postastilo sa mi niekolkokrat, ze moje merania publikovali profesionali,
takze by som mal byt vlastne na vrchole blaha. ALE !!!!  Vo vsetkych
pripadoch to fungovalo tak, ze profik dostal data, spracoval ich a napisal
pracu. Ja som sa tak dostal len k suchym informaciam. Ako sa k tym
informaciam doslo, co vsetko je este mozno skryte, co sa len domnieva ale
este to nestaci na publikaciu .... , proste to najzaujimavejsie, ako sa
dotycna praca "varila" mi uniklo, pretoze profici nemali chut, cas alebo
mozno ani zaujem sa so mnou bavit, proste len tak si pokecat.

> 3, Vychadzajuc z bodov 1, a 2, si myslim, ze profici maju zaujem o data,
ktore su aspon trochu presne, ale tym to konci, nejaky amateri ich
nezaujimaju. Redukuju amatera na zberaca dat. Amaterske pozorovacie skupiny
alebo jednotlivci maju cas a zaujem pracovat s pozorovatelmi ale zase
nedisponuju moznostami na spracovanie a to je ponechane do urcitej miere
na nahodu ( podotykam, ze i v mojom pripade).

> Ked sa to pokusim zhrnut, domnievam sa, ze skutocnu prosperitu amaterskej
astronomie z hladiska zmysluplneho :-))))) pozorovania maju v rukach
z vacsej casti profici a preto som v tejto oblasti pesimista. Konkurencia
automatov je podla mna az druhorada, ani najlepsi automat totiz nedokaze
vsetko.