Environmentální aspekty využívání energie (ENS 224)

Yvonna Gaillyová, Jan Hollan

URL k předmětu: http://amper.ped.muni.cz/eave

Cíl předmětu

Blahobyt většiny obyvatel zemí s rozvinutým průmyslem a průmyslovým zemědělstvím je založen na uměle vyvolávaných ohromně velikých tocích energie. Vznikl díky fosilnímu uhlíku, je jím doposud poháněn, a je čím dál zřejmější, že to tak nemůže trvale pokračovat. Jednak proto, že nejvýhodnějších fosilních zásob, totiž ropy, je málo a jejich spotřeba bude ještě asi stoupat vlivem rozvoje států „třetího světa“, a jednak proto, že emise oxidovaného uhlíku ze sedimentů výrazně zesílily a nadále zesilují tepelně izolační schopnosti zemské atmosféry. Všechny vlády se proto dávno shodují, že je potřeba je snižovat. Od loňského roku 2008 navíc víme, že koncentrace oxidu uhličitého již přesáhla hranici, nad níž znamená zásadní nebezpečí pro budoucnost Země v té podobě, během které se vyvinula civilizace.

I v Česku už značná část obyvatel ví, že neomezené využívání fosilních paliv (z nich zásob uhlí je dosud nesmírně mnoho) není nadále možné (v západní Evropě to vědí všichni), ba že je dokonce nemravné. Jako východisko se zpravidla uvádí použití nefosilních zdrojů, přičemž zastánci dosavadní energetiky správně uvádějí, že tak vydatné se stát nemohou (a pokud některý berou vážně, pak jen zdroje jaderné). Současně berou jako samozřejmé, že umělé toky energie do budoucna nemohou výrazně klesat, naopak že musí růst.

Úkolem předmětu je, aby absolventi získali přehled o současném stavu poznání v této oblasti a byli v zásadě schopni vést diskusi s těmi, kteří nevidí potřebu velkých změn současné praxe nebo alespoň trvají na tom, že velké změny možné nejsou.

K tomu je nutné se zorientovat v pojmech (zejména fyzikálních), poznat principy, proč se při změnách složení ovzduší mění klima, seznámit se s velikostmi různých toků energie v naší společnosti a s možnostmi je výrazně snížit (bez valné újmy na blahobytu) – technologicky i organizačně – a konečně získat přehled o přírodních tocích energie, které můžeme uměle odvětvit tak, aby poháněly naši společnost (jejíž spotřeba bude patřičně snížená) místo energetiky fosilní. Také se poněkud vyznat v legislativních rámcích dnešních a potřebných budoucích.

V České republice má v této oblasti dobrý přehled málo lidí, což vede k pokračujícímu zaostávání za společenským i technickým rozvojem zemí s povědomím mnohem lepším (většinou starých členech EU). Absolventi předmětu mají být těmi, kteří budou motivováni i kvalifikování k tomu, aby české zaostávání zmenšili. Do značné míry jim k tomu bude stačit aplikovat znalosti a praxi ze sousedních zemí.

Rozvrh a odkazy

čtvrtky od 14 h v učebně 32 na FSS

25. 2. Úvod do předmětu. Naléhavost ochrany klimatu.

Průzkumný test, diskuse odpovědí, další témata dle zájmu posluchačů, co určitě probrat.

Zadaná četba: dokumenty na http://amper.ped.muni.cz/gw/, do příští lekce alespoň http://amper.ped.muni.cz/gw/ipcc_cz/Souhrnna.pdf a přeložené části Kodaňské diagnózy v adresáři http://amper.ped.muni.cz/gw/diagnosis/.

4. 3. Globální změny klimatu I.

Fyzika skleníkového jevu, složení atmosféry, nové počasí, současný stav poznání.

Literatura: díl Fyzikální základy ze čtyř Shrnutí pro politické představitele zprávy Climate Change 2007 (IPCC) – opírat se o Glosář tamtéž. Četba do příště: Nejvýznamnější přírodní zdroj: stabilní klima. Lze jej získat zpět?, http://amper.ped.muni.cz/gw/clanky/nejv_zdroj.pdf, Memorandum z Paláce svatého Jakuba, http://amper.ped.muni.cz/gw/nobel, překlad dopisu J. Hansena z konce roku 2008 http://amper.ped.muni.cz/gw/hansen/tell_truth_cz.pdf , článek Rok pro < 350, http://amper.ped.muni.cz/gw/clanky/RokPro350.pdf

11. 3. Globální změny klimatu II

Dopady, mitigace čili zmírňování (rozumí se změny klimatu)

Literatura: Shrnutí zprávy Změna klimatu a voda z června 2008, zpráva EEA http://amper.ped.muni.cz/gw/eea , shrnutí studie WWF k arktickým vazbám v adresáři http://amper.ped.muni.cz/gw/wwf.

Dokumenty jsou přehledně dostupné i na adrese http://www.veronica.cz/klima, vč. výstavy Prima Klima: k prohlédnutí i stažení: http://www.veronica.cz/?id=247

18. 3. Co je energie (a co není), toky energie; teplo, elektřina, práce, watty, jouly, Mtoe

Literatura: http://amper.ped.muni.cz/eave/veliciny.pdf

25. 3. Elektřina – jak se vytváří, jak se spotřebovává, perspektivy.

Literatura: Úspora elektřiny: méně nákladů, méně elektráren, méně CO2, publikace německého Spolkového úřadu pro životní prostředí ze srpna 2007 http://amper.ped.muni.cz/gw/elektrina

1. 4. Obnovitelné zdroje energie, decentralizace energetiky

Literatura: Gaillyová, Hollan: Staronová role venkova a zemědělství http://amper.ped.muni.cz/eave/venkov.pdf

Folie z přednášky: http://amper.ped.muni.cz/eave/Venkov_a_energie.pdf

Dále doporučena publikace Energie nadosah – Bezpečnostní, sociální a ekonomické výzvy decentralizované energetiky, edice APEL 2008
http://www.zelenykruh.cz/dokumenty/apel-decentralizace-energetiky.pdf

8. 4. Jak snížit svou klimatickou stopu

Praktická opatření dostupná každému, opatření na úrovni firem, obcí, krajů... Legislativní a finanční podpora.

Literatura: Desatero domácí ekologie (URL dodáme, až bude hotovo)

15. 4. Výjezd – Hostětín

Téma: Pasivní domy, energeticky soběstačná obec, OZE v praxi

Literatura: Pasivní dům II, Veronica 2008, http://www.veronica.cz/dokumenty/pasivni_dum_2008.pdf

Knihu lze zapůjčit v Ekologické poradně Veronica, Panská 9.

22. 4. Svícení a osvětlování, světelné znečištění, ochrana nočního prostředí

Literatura: článek Nové paradigma osvětlování...: http://amper.ped.muni.cz/light/texty_pdf/paradigma.pdf (0.25 MB) a odkazy odtud

29. 4. místo výuky možnost účasti na semináři Globální změny klimatu – fikce a fakta, bude upřesněno

6. 5. Obvyklé námitky a patřičné odpovědi na ně

vliv CO2 na teplotu, ochlazuje se, a co vodní pára, je to podvod, obnovitelné zdroje nemohou stačit a jsou příliš drahé, elektřina se nikdy nevrátí, najdou se jiné zázračné zdroje, stejně už se nedá nic dělat...

13. 5. nahrazeno blokovou výukou 15. 4.

Předmět je zakončen zkouškou ve formě závěrečného testu:

Předtermín: čt. 20. 5. 2009 ve 14 h v učebně 32 na FSS (jako obvykle)

Řádný termín: vypíšeme na 10. 6., tamtéž, v tutéž dobu