Příprava budoucích učitelů fyziky

Diskusní forum katedry fyziky Ped. f. MU: Fyzika ve škole: Příprava budoucích učitelů fyziky

Zde je místo pro vaše názory, zkušenosti a náměty na obsah cíle a metody přípravy budoucích učitelů fyziky.

By Gustav on Unrecorded Date:

Myslíte si, ze je treba oddelit odbornou a ucitelskou pripravu pro dobreho ucitele fyziky?
Dokaze ucitel zvladnout deti, naucit je zadaným poznatkum a pritom je motivovat. V cem je kouzlo dobreho ucitele?

By Josef Treti on Unrecorded Date:

Existují dvě krajní cesty v přípravě učitele fyziky:

1. oddělená příprava fyzikální a didaktická
Kdekoliv si nastuduji fyziku jako obor a pak si dodělám fyzikálně didaktické disciplíny (společně s pedagogikou a psychologií). Tento model je často užíván v zahraničí pro přípravu učitelů na gymnázia (upper sesondary schools) a probíhá obvykle na univerzitách (současně i na několika fakultách).

2. integrovaná příprava fyzikální a didaktická
Již od začátku je student připravován na profesi učitele fyziky v koordinované fyzikální, fyzikálně didaktické, pedagogické a psychologické problematice. Tento model je opět nejčastěji užíván ve světě pro přípravu učitelů na základní školy (lower secondary schools) a probíhá často mimo fakulty (na akademiích, učitelských ústavech apod.).

Naši současnou situaci znáte. Zajímal by mne Váš názor co dále (co měnit a proč?) a argumenty na podporu Vašeho řešení.

By Barvinek on Unrecorded Date:

Myslím, že dobrý učitel není učitel, který toho hodně zná, ale učitel, který látku neustále promýšlí, má ji propracovanou do detailů a přitom je schopen z nadhledu hodnotit, co je důležité pro žáky, případně studenty a jen to jim předávat.

Není snadné získat takový odstup od jednotlivostí,
aby člověk rozlišil věci k životu potřebné, věci upevňující a věci zajimavé tak pro 1 ze 100.

Nejobtížnější na tom je patrně ta skutečnost, že ty věci důležité (obecné) je třeba servírovat prostřednictvím naprosto konkrétních jednotlivostí
a teprve pak vyvstane před žáky srozumitelnost obecné teorie.

Vyučovací metody jsou obvykle postaveny obráceně
nejprve teorie a pak konkrétní úlohy a příklady.
Učitel nemívá dost trpělivosti k obrácenému postupu, nechat studenty tápat, vyslovovat nápady
byť pošetilé. A pak jim rozhrnout oponu. Vzhledem k rozsahu, který se má zvládnout není možné touto metodou pracovat stále.

By Jindra on Unrecorded Date:

Jakým způsobem se stanou ze studentů učitelství vnímaví, vstřícní a rozhodní učitelé ?
Potřebují k tomu kurzy pedagogiky a psychologie?
Dávají jim prostředky ke zvládání dětského kolektivu ?

By Hornik on Unrecorded Date:

Jaka je role tutora na anglsas.skolach, co je v jeho naplni ?
Dovolim si upozornit na odkaz, kde se v anglictine nachazi redigovane odkazy na ucitelsky cenne zdroje>
http://www.classroom.com/

By Verici on Unrecorded Date:

Existuje nejaka bible fyzika ?

By Schwartz on Unrecorded Date:

Bible je soubor axiomu apriornich hodnoceni, je lidska, rika nam, co je spravne a co ne.Fyzika je zavisla na prirode, vesmiru atd. Vesmiru je jedno, zda jej zkoumame ci ne, vzdy se prizpusobi (byt tim muze priroda tak jak ji zname utrpet).
Fyzika jsou bystre oci, zdravy usudek a fantazie.
Neverte zadne bibli, ani fyzikalni.

Mate-li na mysli ucebnici, jakozto zakladni studijni material, libila se mi kdysi kniha:
E.M.Rogerse: Physics for the inquiring mind.
Mezitim jiz vysla jiste spousta dalsich kvalitnich textu i ucebnic ceskych autoru.

By Richter on Unrecorded Date:

Myslim, ze pro pripravu ucitele fyziky (a nejen ji) je dulezita schopnost rozlisit veci podstatne od nepodstatnych. Vyklad nove latky by mel byt velmi strucny, teprve v dalsi hodine je mozno na nej navazat a rozvest do podrobnosti, treba i v diskusi.

By JOb on Thursday, March 21, 2002 - 11:41 pm:

K té "Bibli": míní-li se tím ucebnice k porozumení a ne kniha k vereni, pak doporucuji knihu FYZIKA - cesky preklad knihy Halliday, Resnick, Walker: Fundamentals of Physics. Je to nejrozsirenejsi ucebnice obecné fyziky v USA i jinych zemich. Vydaly ji spolecne VUTIUM Brno a PROMETHEUS Praha. Má asi 1300 stran velkého formátu-A4, more barevných obrázkú a grafú a vsecko vykládá na resených príkladech, od platiniridioveho kilogramu v Serves az po kvarky a big beng. Nepredpokládá skoro nic (americkou strední skolu, takze ho mohou úspesne cist i nasi stredoskolaci). A kazda z 45 kapitol ma na konci asi 50-100 cviceni pro vlastni pocitani, liche ulohy maji uvedeny výsledky.