Občanská fyzika

Diskusní forum katedry fyziky Ped. f. MU: Občanská fyzika

Pod tímto podivným názvem se skrývá diskuse o společenské objednávce všeobecného přírodovědného vzdělání, které by měl stát umožnit občanům získat.

Vítáme vaše názory na to, co by člověk měl umět nejen z fyziky používat, na to, jaké je očekávání běžného občana v tomto směru.

By Stejskal on Unrecorded Date:

Fyzika by mela byt uvodem k poznani, ze sice ptat se muzeme na vsechno, ale jen urcite otazky maji natolik smysluplne odpovedi, ze se lze na ne spolehnout.

By Ondrej on Unrecorded Date:

Povazujeme-li za kvalitu zivota schopnost cloveka tomuto zivotu rozumet, pak znalost fyziky prispiva ke kvalite zivota, neb co jineho je fyzika, nez vnitrne bezesporna teorie popisujici okolni sveta to dokonce s predikativni schopnosti.

Fyzika ma tu zvlastni vlastnost, ze nejvice objektivni, jak je mozne. Fyzika rika, ze veci padaji dolu, dokonce i jak rychle - v ramci systematicke chyby, kterou fyzika dokaze urcit (odpor vzduchu, treba), je zjisteny vysledek absolutni, nemuze tomu byt jinak.
To je velice podstatna vlastnost, kterou napr. spolecenske vedy nemaji. A nejen to, ve spolecenskych vedach opravdu s mirnou nadsazkou plati "lecos je relativni", coz u mnoha lidi vzbuzuje skepsi z poznani nezavisleho na konkretnim poznavaci/pozorovateli (viz projevy typu postmoderna a obcasne nemistne aplikovani teto skepse ve vedach exaktnich, napr homeopatie, ktere ma temer vzdy zcela racionalni - zistne - pozadi) a vede k celkove degeneraci spolecnosti, nebot jak nas historie uci, z iracionalnich (byt mozna nekym i dobre minenych) myslenek nikdy neplyne nic dobreho.

Myslim si, ze znalost fyziky je vhodny "obranny val proti tmarstvi vseho druhu", uz diky sve experimentalni overitelnosti, a ze schopnost fyzikalniho mysleni je neocenitelnou pomuckou poznavani a ruzumeni okolnimu svetu.
Z vyse uvedeneho je snad zrejme, ze člověk se znalostmi fyzikálního pohledu na svět je méně manipulovatelný.

By Jirka on Unrecorded Date:

Bohuzel si myslim, ze fyzikalne spravne chapani sveta je dano malo jedincum a ani u tech nikdy v plnem rozsahu. Primarni je dle meho schopnost fyzikalniho citeni, ktere musi byt asi z 90% nadeleno z vrchu, 10% lze ziskat ucenim. Na techto lidech je poznat, ze to nevychazi z nich nikdy se nestanou skutecnymi fyzikalnimi badateli a nikdy neni jistota, ze dane veci opravdu dobre rozumeji. Mohou byt uzitecni pro rutinni
prace i ve fyzice. Toto neznamena, ze by vsichni lide nemeli byt se zaklady fyziky seznameni, aby se mohli lepe citit jako soucast tohoto sveta. Kazdy z nas si vsak musi uvedomit na kolik ma a kde je jeho parketa.
Lide, kteri sve schopnosti precenuji a jakousi cestou se prosadili, jsou pro spolecnost velmi neprijemni.

By Dusan on Unrecorded Date:

Domnívám se, že děti (i rodiče) očekávájí od fyziky něco praktického, třeba schopnost odhadu, schopnost jednoduchými prostředky odhadnout velikost dané veličiny. Tyto praktické dovednosti jsou podceňovány.

By Josef Treti on Unrecorded Date:

Na tuto otazku by mel odpovedet "obcan" - ten je ale na pivu nebo na kaficku. Proto by zde meli promluvit sociologove, prognostici, pruzkumnici nazorů lidi, kapitani prumyslu, zemedelstvi a sluzeb, statni urednici atd. Mela by zde asi byt celonarodni debata podobne jako v Britanii a USA. Na to ale nase spolecnost zatim nedozrala - jeji chyba.

By Maruska on Unrecorded Date:

Myslim, ze vedci se dost nesnazi o to, aby je verejnost vnimala, aby vnimala jejich vysledky. Nekdy jsou jejich vyroky (s vyjimkou zadosti o finance) beznym obcanum nesrozumitelne. Myslim,že vetsina obycejnych lidi povazuje vse, co nema hmatatelny vysledek za hrani.

By Ondrej on Unrecorded Date:

Jsem presvedcen, ze znalost fyziky je velice podstatna pro rozumeni okolnimu svetu, neb fyzika je ta veda, ktera dokaze *fysis* konzistentne popsat. Problem vidim v pristupu a casto i kvalite ucitelu - dle mych zkusennosti s mladsimi lidmi nedokazi podat latku tak, aby si z ni student odnesl vice nez sumu vztahu, tedy aby chapal souvislosti. Jsem si vsak vedom toho, ze zmena tohoto stavu neni prilis realna, vsichni vime, ze na ped~a`k vetsina studentu chodi proto, ze je jinam nevzali :-(

By V.ika on Unrecorded Date:

Jak vnímáte skutečnost,že na dopravní značce omezující RYCHLOST je uvedena hodnota s nesprávnou jednotkou, např. 40 km a ne 40km/h,jak by to mělo správně být.
Možná, že jsem puntíčkář, ale máme-li ve škole žáky učit ve fyzice používat správné jednotky, jak jim mám takovýto zásadní nedostatek vysvětlit? Dovedl by mi někdo logicky objasnit,co asi vedlo tvůrce dopravních značek k takovéto fatální chybě.
Důsledkem takovéto povrchnosti potom bývají situace podobné té, která se mi stala nedávno, kdy se mě má kolegyně se zcela vážnou tváří přišla zeptat, jak se převádějí jouly na metry krychlové?

By Policejni rada on Unrecorded Date:

Nevidel jsem jiz dlouho znacku, kde by byl udaj
v km. Podle vyhlasky uz od r.1987 jsou uvadeny
na znackach tykajicich se omezeni rychlosti pouze cisla .
Ostatne vyklad znacek je dan vyhlaskou a i kdyby tam bylo znazorneno cokoli, kazdy se v autoskole nauci, ze je treba respektovat vyklad vyhlasky, nikoli svuj pocit. Vyhlaska by mela ovsem respektovat zakonem povolene jednotky, a to cini.

By Optimista on Unrecorded Date:

Odpoved Ondrejovi: souhlasim s Vasimi nazory na fyziku, zejmena na to, ze je "obrannym valem" proti tmarstvi, ktere se u nas velmi rozmaha (napr. astrologie). Nemeli bychom vsak odmitat smahem vsechno. Prece neni vylouceno, ze mohou existovat dosud nepoznane jevy a nemusi to nutne byt v dalekem kosmu, nebo v jadre atomu. Musime vsak prikrocit i k poznavani techto jevu nam znamou metodou prirodovedneho poznavani, zalozenou zejmena na experimentu (mezi tyto jevy bych zaradil napriklad homeopatii, proutkarstvi, nektere druhy lecitelstvi a pripadne i patogenni zony). Rozhodne by se nemely vymyslet blaznive teorie o mentionech, ale experimentovat a zase experimentovat. Vzdyt napriklad proutkarstvi, kteremu se mnozi vysmivaji ma sve vysledky: do zacatku naseho stoleti bylo 95% vsech nalezist vody a rud nalezeno pomoci proutku. Byvaly Ustav uzite geofyziky mel k dispozici tym proutkaru, kteri korigovali mereni, ziskana citlivym gravimetrem. Podobne lecitelske a hlavne diagnosticke uspechy pana Paseky ze Svratouchu nelze vysvetlit jako prostou nahodu (navic na panu Pasekovi je smypaticke to, ze si nenecha za svou praci platit zadne horentni sumy - tak se asi pozna skutecny lecitel).

By Administrator on Unrecorded Date:

Vzhledem k udrzeni prehlednosti PARADy byly prispevky tykajici se Dotazu na konkretni fyzikalni problemy premisteny do sekce
Fyzika ve skole
Podsekce
Časté dotazy , omyly z fyziky .

Dekuji za pochopeni.
Admin

By Tomas on Unrecorded Date:

Bude nejaka prehlidka Veda pro deti i dospele v dohledne dobe ?

By Janek on Unrecorded Date:

Na povetrnostni mape jsou smery vetru temer paralelni k izobaram, nerozumim proc ?

By Amara on Unrecorded Date:

USTAVY AKADEMIE VED poradaji den Otevrenych dveri.
Bude to nejak v brzke dobe. V Brne je mozno navstivit UFM na Zizkove 22. K videni bude el.mikroskop a moderni pristrojove vybaveni.
+ Odborny vyklad.

By Meteorolog on Unrecorded Date:

Smer vetru je ovlivnen Coriolisovou silou vlivem
otaceni Zeme.

By V.ika on Unrecorded Date:

Na základní škole děti učíme, že základní jednotkou času je 1 sekunda. A přesto se v médiích, zejména v televizi objevuje pojem vteřina (dokonce i v názvu sportovního pořadu - BBV). Vteřina, pokud je mi dobře známo, byla právě sekundou nahrazena a už zhruba takvých sedm let se znovu používá.Tak nevím, jestli je to pouhá zvůle médií nebo jestli mi uniklo znovuzavedení pojmu vteřina.Jak reagovat na žáka, který vypočítá výsledek příkladu ve vteřinách?

By Kosta on Unrecorded Date:

Nevim, zda byt papeztejsi nez papez. Myslim, ze bych vypocet ve vterinach prijal a upozornil zaka (studenta), ze krome Ceska s vterinami neuspeje a tudiz je nejen zakonne, ale v tomto pripade i vyhodnejsi pocitat s vterinami.

By Norman on Unrecorded Date:

Nevim co na to papez,ale o tom co budeme ucit nase deti ve skole by mel rozhodnout stat,resp. ministerstvo skolstvi.A jestlize je jednotkou casu sekunda,tak se ma icit sekunda.A ze to nevi par natvrdlejch panaku (prominte mi ten hruby vyraz,ale tento problem mne stve uz par let),no tak je na caseaby jim to uz nekdo konecne vysvetlil.

By Sabacky on Unrecorded Date:

Ale otazka neznela, co se ma ucit, ale tykala se obecneho jazyka. Nemohu prece chtit po zakovi,aby
se vyjadroval jako stroj, v beznem zivote se vterina pouziva, podobne jako se pouzivaji terminy vaha, deka salamu, hektary apod.
Ja ho mohu pozadat, aby ve fyzice uzival sekundy a rozhodnout se, zdat tolerovat jeho obecny jazyk. Dotaz znel tolerovat, netolerovat ?
Vzhledem k tomu, jaka jina zjednoduseni na zakladni skole pouzivame a hlavne vzhledem k tomu, ze bychom meli hodnotit porozumeni latce,
priklanim se ke Kostove odpovedi, tedy s vysvetlenim tolerovat. Ministerstvo bych do toho nemichal, to je vec metrologu a fyziku.

By Chudarek on Wednesday, March 28, 2001 - 11:29 am:

Myslim, ze bychom se shodli v tom, jak zivot prirozene vybere ze znalosti cloveka to, co potrebuje. Primlouvam se tedy, aby skoly vybavily
zaky nebo studenty schopnosti dovest veci do konce, vytvorit nejake byt male dilo a nest za nej
tzv. kuzi na trh.
Ve fyzice je prilis mnoho encyklopedickeho, studenti se museji dotknout vseho, co veda vynalezla za staleti. Nakonec rada z nich nevi ani to zakladni, co ve svem beznem zivote skutecne potrebuje. Podcenuje se prace s kvantitativnim odhadem, coz je skoda, protoze malo ktery predmet jej rozviji.

By Lubos Motl on Monday, May 28, 2001 - 09:36 am:

Vetsina z Vas uz ma Elegantni vesmir urcite precten, ale pokud ho jeste nekdo nesehnal, posledni vytisky jsou jeste dneska na
http://www.physics.rutgers.edu/~motl/brian/
- v knihkupectvich STYRIA, SVAN (obe v Brne,
pokud vim) a Fryc (Liberec)... Touha poznat,
jak fyzikalni svet funguje, je jedna z hlavnich
veci, ktere odlisuji clovek od ostatnich opic.

By jakehad on Saturday, October 06, 2001 - 11:48 pm:

Funguje vùbec je¹tì tenhle diskusní server?

By JOb on Saturday, March 16, 2002 - 01:04 pm:

Plny souhlas se Sabackym. Ucitelovi ma jit o to, aby zak pochopil podstatu. Pokud ucime fyziku, je podstata v tom, ze jde o sekundy (=vteriny), nikoli minuty, nerkuli metry. Ja napr. toleruji, ze rozmer rychlosti je m/s (misto spravneho L/T, protoze m/s je jednotka, ne rozmer). Az budu ovsem ucit metrologii, bude podstata v necem jinem.
Ovsem bazirovat na techto vecech je pohodlnejsi, protoze se daji snadneji znamkovat. Apropo, meli bychom mluvit spisovne, ze. Trvate na spisovnem projevu pri zkouseni a opravujete za to zaka? Tak si lze snadno a levne udrzet navrch nad kazdym...