[Astro]Re: Liliovy epakty

Vážený pane doktore,

děkuju moc za pobídku k úvahám o kalendáři, našel jsem díky ní nějaké
nedodělky ve svých programech.

Krásný text o rovnodennostech, slunovratech a kalendáři publikoval Pavel
Příhoda v Coroně Pragensis:
 http://sorry.vse.cz/~ludek/ppcas/crp/9806a.phtml

Něco by se možná mohlo najít také v odkazech na
    Linkname: AITLC Guide to the Vernal Equinox

Vzhledem k tomu, že vystavuju taky program, který umí rovnodennosti a
slunovraty počítat, i když jen střední, tj. bez uvážení nutace, tak jsem
jej zkusil použít a povšiml jsem si, že v něm nefunguje nucené nastavení
rozdílu terestrického a světového času a že není v parametrech vůbec
zmíněno.  Tak jsem to napravoval u tohoto i dalších programů, přitom jsem
opravil ještě další chybku, totiž nerespektování parametrů atmosféry pro
výpočet refrakce.

Program pro ty rovnodennosti apod. se jmenuje sun_ph a je
v různých formách v obvyklém adresáři
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/programmes/

Oproti staré verzi jsem jej vylepšil o to, že může počítat pro více let a
také jen vybraný okamžik, např. letní slunovrat.

Do podadresáře results jsem dal příklad výstupu programu pro gregoriánské
období až do roku 2600.

Hlavní rozdíly mezi výstupem programu sun_ph a údaji např. v Příhodově
článku jsou asi způsobeny nutací, ta může způsobit rozdíl až desetinu
hodiny. Ale možná je v tom ještě něco jiného, nevím.

zdraví Jeník Hollan